مخالفت با دولت تنها نقطه اشتراک مجلس یازدهمی‌هاست

آفتاب یزد- گروه سیاسی: آخرین جلسه مجلس دهم دیروز برگزار شد تا پرونده این دوره از پارلمان نیز بسته شود. مجلسی که در اسفند 1394 با استقبال پرشور مردم منتخبان خود را شناخت. در زمانی که کلیدواژه «امید» توانسته بود بسیاری از مردم را به آنچه سیاسیون قرار است انجام دهند امیدوار کرده بود. مجلس دهم نوار سه دوره پیروزی اصولگرایان را در پارلمان شکست. دوره‌های هفتم، هشتم و نهم به طور تقریبا کامل در اختیار اصولگرایان قرار گرفته بود اما دوره دهم را باید اعتدالی نامید که از اکثریت طیف‌های فعال سیاسی کشور در آن حضور داشتند. نیروهایی که قرار بود برخی تندروی‌ها را در مجلس پایان دهند. به نظر می‌رسد در این مورد تا حدود زیادی نیز موفق بودند.

گفتگوی آفتاب یزد با سیده حمیده زرآبادی درباره عملکرد مجلس دهم و رابطه مجلس یازدهم با دولتبزرگنمايي قلمکوچکنمايي قلمبازگشتhttp://aftabeyazd.ir/?newsid=160952
مخالفت با دولت تنها نقطه اشتراک مجلس یازدهمی‌هاست
آفتاب یزد- گروه سیاسی: آخرین جلسه مجلس دهم دیروز برگزار شد تا پرونده این دوره از پارلمان نیز بسته شود. مجلسی که در اسفند 1394 با استقبال پرشور مردم منتخبان خود را شناخت. در زمانی که کلیدواژه «امید» توانسته بود بسیاری از مردم را به آنچه سیاسیون قرار است انجام دهند امیدوار کرده بود. مجلس دهم نوار سه دوره پیروزی اصولگرایان را در پارلمان شکست. دوره‌های هفتم، هشتم و نهم به طور تقریبا کامل در اختیار اصولگرایان قرار گرفته بود اما دوره دهم را باید اعتدالی نامید که از اکثریت طیف‌های فعال سیاسی کشور در آن حضور داشتند. نیروهایی که قرار بود برخی تندروی‌ها را در مجلس پایان دهند. به نظر می‌رسد در این مورد تا حدود زیادی نیز موفق بودند. با این حال در تمام چهار سال گذشته این مجلس زیر ضرب انتقادات بود. گاه اصولگرایان و گاه اصلاح‌طلبان، هرکدام بنا به دلایلی و در برخورد با لوایح و طرح‌هایی به مجلس انتقاد می‌کردند و گاه مرز انتقادات نیز شکسته می‌شد و وارد حمله و هجمه‌ها می‌شدند. شاید تغییر ترکیب یکدست اصولگرایی در مجلس دهم برای بسیاری انتظارات زیادی را ایجاد کرده بود و وقتی مجلس نتوانست آنطور که باید و شاید گام بردارد، «امید» در آن زیر سایه «مصلحت» قرار گرفت. مجلس دهم هرچند تلاش کرد خود را چندان جاه طلب در عرصه سیاسی نشان ندهد و محافظه کاری را در موارد مختلفی در دستور کار قرار داد با این حال حتی این رویه هم موجب نشد تا بسیاری از نمایندگان آن از گزند رد صلاحیت درامان بمانند و ده‌ها نفر از دهمی‌ها فرصت حضور در رقابت یازدهم را بدست نیاوردند. البته بحث برسر اینکه مجلس دهم چقدر جاه طلبی به خرج داد بسیار است، شاید برخی مقایسه‌ها با مجلس ششم موجب شده بود انتظارات افزایش یابد و باید همانگونه که نمایندگان این دوره در روزهای آخر گفتند و حتی علی لاریجانی هم تاکید کرد بپذیریم که مجلس دهم مجلس بی‌جراتی نبود. با این حال هرچه که بود پایان یافت تا بار دیگر در دوره یازدهم اصولگرایان باشند که به طور حداکثری بر صندلی‌های سبز بهارستان بنشینند و تصمیمات کشور در چهار سال آینده زیر دست آنها مورد قبول یا رد قرار گیرد. دیروز حسن روحانی هم اعلام کرد می‌شد با مجلس دهم بهتر رابطه برقرار کنیم و اظهار امیدواری کرد رابطه دولت با مجلس اصولگرای یازدهم بهتر از مجلس اعتدالی دهم باشد! درباره عملکرد مجلس دهم و رابطه این دوره از مجلس با دولتی‌ها و همچنین اینکه چه رابطه‌ای را باید بین بهارستان و پاستور در ادامه مسیر با حضور اصولگرایان در خانه ملت شاهد باشیم گفتگو کردیم با یک نماینده مجلس دهم. سیده حمیده زرآبادی به «آفتاب یزد» می‌گوید چگونه از یک طرف مجلس دهم و نمایندگان آن در چهار سال اخیر متهم می‌شدند که به جای وکیل ملت وکیل الدوله هستند و از طرف دیگر حالا روحانی می‌گوید رابطه دولت و مجلس می‌توانست بهتر باشد و ابراز امیدواری می‌کند که با یازدهمی‌ها بتواند رابطه بهتری داشته باشد! او می‌گوید چنین پارادوکسی نشان می‌دهد نمایندگان مجلس دهم جز در راستای منافع ملی و مردم اقدامی انجام نداده اند. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.
آخرین جلسه مجلس دهم هم برگزار شد تا پایان این دوره از فعالیت وکلای ملت را شاهد باشیم. درباره عملکرد این مجلس تا کنون بررسی و تحلیل‌های گوناگونی ارائه شده است. ارزیابی شما به عنوان نماینده‌ای که چهارسال در این دوره از مجلس حضور داشتید از عملکرد دوره دهمی‌ها چیست؟
برای بررسی عملکرد باید بر این نکته تاکید کرد که شرایط کشور چگونه بوده است و سایر مسئولین در مواجهه با موضوعات مختلف چگونه عمل کرده اند. به طور کلی اگر همه تصمیماتی که در چهارسال گذشته از سوی مجلس دهم انجام شده را مورد توجه قرار دهیم معتقدم که عملکرد این دوره قابل قبول بوده است.
یکی از نکاتی که ما شاهد بودیم حجم بسیار زیاد انتقاد و حتی هجمه‌هایی بود که، مجلس دهم می‌شد، شما از عملکرد این مجلس دفاع می‌کنید اما چه عواملی را زمینه انبوهی از انتقادات به دوره دهمی‌ها می‌دانید؟
واقعا نمی‌دانم که دلیل و عامل آن میزان از هجمه‌هایی که به مجلس دهم بود ناشی از چیست. حجم تخریب‌هایی که مجلس دهم را نشانه گرفته بود را اگر به دلیل عملکرد بدانیم در این مورد معتقدم گذشت زمان و تاریخ نشان خواهد داد که این مجلس چه عملکردی داشته، چه تصمیماتی گرفته و در مقایسه با سایر ادوار مجلس چه تاثیراتی را در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گذاشته است. اما باید گفت این تخریب‌ها چه هدفمند بوده باشد چه از دل ناآگاهی بیرون آمده باشد بیشترین ضربه را به دموکراسی و خواست مردمی زده است، به هرحال مجلس دهم یکی از دوره‌هایی بود که نمایندگان آن با مشارکت بالای مردمی انتخاب شده بودند، بیش از 62 درصد در انتخابات سال 94 برای انتخاب نمایندگان دور دهم به پای صندوق رای آمده بودند و این نشان می‌دهد مجلس دهم مورد اعتماد مردم بوده اما به شکل غیرقابل مقایسه شاهد تخریب بودیم. درحالی که تکرار می‌کنم عملکرد این مجلس چه در امور نظارتی و چه در بخش قانونگذاری قابل دفاع است و گذشت زمان نشان خواهد داد ما چقدر در انجام وظایف خود موفق بوده‌ایم.
در طول چهار سال گذشته تصمیمات مختلفی از سوی مجلس اتخاذ شده است، لوایح و طرح‌های گوناگونی که نمایندگان برسر آن بحث و جدل‌های بسیاری داشته اند تا سرانجام تایید و تصویب شود. مهمترین یا شاید ماندگارترین تصمیمی که در این چهار سال در مجلس گرفته شد را
چه می‌دانید؟
اینکه درباره یک تصمیم به عنوان مهمترین مورد صحبت کنم دشوار است، در واقع مجلس دهم تلاش کرد با توجه به مقتضیات هر شرایطی که در کشور حاکم است بهترین تصمیم را بگیرد. نباید بار دیگر فراموش کرد در برخی موارد تصمیم گیری برای مجلس دهم بسیار سخت می‌شد چرا که از جهات مختلف تلاش می‌شد نمایندگان را تحت فشار و هجمه قرار دهند موضوعی که گمان می‌کنند در سایر ادوار تا این حد سابقه نداشته است بنابراین با وجود چنین شرایطی معتقدم بسیاری از تصمیماتی که مجلس دهم گرفت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
دیروز رئیس جمهور همزمان با آخرین جلسه مجلس دهم گفت که می‌شد رابطه دولت و مجلس بهتر هم باشد و از همه ظرفیت‌ها برای تعامل میان دو قوه استفاده نشده است. ارزیابی شما از میزان تعامل مجلس دهم و دولت در چهار سال اخیر چیست؟
بله من هم این سخنان آقای روحانی را شنیدم اما جالب است که در طول چهار سال اخیر یکی از اتهاماتی که به مجلس وارد شده و برخی آن را نقطه ضعف دوره دهم دانسته اند این بود که گفتند مجلس دهم مجلس مردم نبوده و نمایندگان وکیل الدوله بودند اما حالا می‌شنویم که رئیس جمهور معتقد است آنطور که باید و شاید میان دولت و مجلس همکاری صورت نگرفته است! این خود تناقضی را نشان می‌دهد که درواقع رفتارها نسبت به مجلس دهم در طول چهار سال گذشته چگونه بوده است. بالاخره نمایندگان این دوره وکیل‌الدوله بودند یا تعامل حداکثری وجود نداشته! بسیاری از تخریب‌ها علیه مجلس با این مضمون بود که نمایندگان همراه دولت روحانی شده اند. بنابراین معتقدم چنین تناقضی نشان می‌دهد که نمایندگان در واقعیت در همه تصمیمات خود تلاش کردند براساس منافع ملی و همچنین منافع مردمی که از آنها رای گرفته‌اند
اقدام کنند.
به این موضوع اشاره کردید که برخی می‌گفتند نمایندگان وکیل الدوله هستند و در واقع تعامل با دولت را نقطه ضعف می‌دانستند اما یکی دیگر از شائبه‌هایی که مخالفان مجلس دهم تاکید داشتند این بود که مجلس دهم را باید مجلس علی لاریجانی بدانیم چرا که اصولا تصمیمی خلاف خواسته‌های لاریجانی اتخاذ نمی‌شد و نمایندگان به نوعی به سمت خواسته‌های او میل دارند. چنین گزاره‌ای را قبول دارید؟
من گمان نمی‌کنم اینکه مجلسی را وابسته به یک فرد یا قوه بدانیم منطقی باشد چرا که به نوعی استقلال، قدرت تفکر و تشخیص نمایندگان را با این وابسته سازی‌ها زیرسوال برده‌ایم، نمایندگانی که از مردم رای خود را گرفته اند. برداشت من درچهار سال اخیر در مورد خودم و خیلی از همکاران خلاف چنین گزاره‌هایی است و می‌توانم گواهی بدهم در تمام رای گیری‌ها منفعت مردم، اولویت منافع ملی و کشور را مدنظر داشتیم. از سوی دیگر نباید فراموش کرد مجلس جایگاهی برای تعامل است، هم باید بتواند با سایر قوا تعامل خوبی را برقرار کند تا در بخش قانون گذاری و نظارت حداکثر بهره وری رقم بخورد و همچنین در درون مجلس نیز باید تعامل میان نمایندگان با رئیس شکل بگیرد. رئیس مجلس وظیفه هدایت را برعهده دارد و قطعا باید تعاملی میان طرفین باشد. در طول چهار سال اخیر نیز آقای لاریجانی توانست با تدبیر و با هدایت درست با تعاملی که به طور کلی میان نمایندگان بود مسیر حرکت مجلس دهم را به سمت تصمیمات درست هدایت کند.
منتخبین مجلس یازدهم در طول سه ماه اخیر بعد از انتخابات دوم اسفند 98 بر این موضوع بسیار تاکید کرده‌اند که در مجلس آتی تحولات بسیاری را در خانه ملت شاهد خواهیم بود. به نظر شما چه نوع تحولاتی را در دوره یازدهم شاهد خواهیم بود و این تحولات چه سمت و سویی خواهند داشت؟
البته منتخبین مجلس یازدهم تا اینجای کار سخنرانی‌های مختلفی را درباره ایجاد تحول در مجلس آتی انجام داده اند اما تا اینجای کار علی رغم چنین سخنانی من ندیدم که این منتخبین برنامه‌ای ارائه کنند و بگویند چه اقداماتی قرار است برپایه ایجاد تحول در مجلس شاهد باشیم. به هرحال برای ایجاد تحول باید یک ساختار و چارچوب پایه ریزی شود تا بتوان از طریق آن تحولاتی را ایجاد کرد اما من ندیدم برنامه و طرحی درباره اینکه تحولات چگونه و با چه مکانیزمی قرار است رخ دهد سخنی گفته شود. تا اینجای کار نیز بسیاری از جلسات و برنامه‌هایی که از سوی منتخبین دوره یازدهم شاهد بودیم حول تقسیم مناصب و جایگاه‌هایی بوده که در مجلس وجود دارد. درحالی است که برای تحول باید اکنون مجموعه‌ای از برنامه‌ها را ارائه دهند و بعدا وقتی به طور رسمی کار خود را آغاز کردند براساس آن برنامه پیش رفته و گزارش کار خود را ارائه کنند که همانطور که گفتم چنین موضوعی را ندیده‌ایم و بیشتر شاهد بحث برسر انتخاب برخی برای مناسب درون مجلسی هستیم.
درباره مجلس یازدهم بحث کردیم، دیروز رئیس جمهور بر این موضوع هم تاکید کرد که امیدوار است رابطه دولت با مجلس آتی بهتر از رابطه با مجلس دهم باشد. به طور کلی رابطه مجلس یازدهم و دولت روحانی یکی از موضوعات پرمباحثه در هفته‌های اخیر بوده است. ارزیابی شما از این رابطه چیست آیا دولت و مجلس آتی می‌توانند رابطه تعاملی حداکثری داشته باشند؟
در واقع فکر می‌کنم مجلس یازدهم مجلسی است که نمایندگان آن فقط در یک مورد اتفاق نظر دارند و در موارد دیگر شاهد اختلاف‌نظرهای بسیاری میان آنها بوده ایم و در ادامه نیز شاهد خواهیم بود اما همان یک نقطه‌ای که اتفاق نظر میان همه منتخبین مجلس یازدهم است مخالفت با دولت روحانی است، بنابراین دقیقا نمی‌دانم چگونه قرار است رابطه مجلس آتی با دولت بهتر از دوره دهمی‌ها با پاستور باشد.